Zastąpmy komunikację DIALOGIEM –> czyli jak budować zaufanie

12 lutego 2016Dialog i komunikacja

Strona główna - Dialog i komunikacja - Zastąpmy komunikację DIALOGIEM –> czyli jak budować zaufanie

Zazwyczaj 1/2 roczne dziecko zaczyna gaworzyć.

Po skończeniu 1 roku używa pierwszych wyrazów.

2 latek używa prostych, dwu wyrazowych zdań.

3 latek zaczyna zadawać pytania

Uczy się komunikacji. Niestety wiele osób wciąż KOMUNIKUJE się w pracy zamiast prowadzić DIALOG, a powoduje to wiele kosztów dla firmy.

No dobrze, ale można powiedzieć, że komunikacja dwustronna to już dialog. Otóż nie zawsze. Przypomnij sobie rozmowy polityków z telewizji albo kłótnię pomiędzy dwójką ludzi. Obie strony się komunikują, ale nie budują pomiędzy sobą dialogu.

Czym więc jest ten DIALOG?

  • Jest rozmową, w której obie strony dążą do wzajemnego zrozumienia.
  • Jest sposobem wyrażenia szacunku do drugiej osoby.
  • Jest podstawą budowania zaufania w zespole, czy rodzinie.

Aby mówić o skutecznym dialogu, musimy wpierw posłużyć się pojęciem kompetentnego nadawcy i kompetentnego odbiorcy – czyli dwóch osób zaangażowanych w dialog.

kompetentny odbiorca

kompetentny nadawca

Dopiero, gdy obie strony potrafią i chcą wykorzystać motywację, wiedzę i umiejętności, możemy mówić o dialogu.

WAŻNE

Jeżeli nadawca jest kompetentny, a odbiorca NIEkompetentny – to dialog nie powstanie.

Jeżeli nadawca jest niekompetentny, a odbiorca kompetentny, to dialog także nie będzie miał miejsca.

CHYBA, ŻE….

… będziemy mieć szczęście.

 

Dialog wymaga więc zaangażowania dwóch stron. Wymaga też tego, aby przestrzegać jasno określonych zasad gry. Zasady te przedstawić można za pomocą modelu Zarządzania i Kierowania DIALOGIEM.zarządzanie i kierowanie dialogiem

Model pokazuje nam, jakich reakcji spodziewają się strony zaangażowane w rozmowę.

 

Kultura dialogu pozwala budować zaufanie pomiędzy osobami. Zmniejsza poziom codziennego stresu, nieporozumień, a także ogranicza straty wynikające z niewłaściwego wzajemnego zrozumienia. Zachęcamy do jej wypróbowania.

 

Pierwszy krok w stronę Świadomego Przywództwa?

Co powiesz na unikatowy know-how menedżerski, darmowe materiały i narzędzia oraz najciekawsze studia przypadków prosto na Twoją skrzynkę mailową?

Zrób pierwszy krok w stronę Świadomego Przywództwa i sprawdź ile możesz zyskać.

Zobacz również
Udawanie współpracy

Udawanie współpracy

Skłonność do UDAWANIA współpracy - czyli do rozmywania odpowiedzialności. Jeżeli członkowie zespołu widzą w swoim środowisku zawodowym postawy, które są tolerowane, a które ewidentnie wskazują, że "firma" ma zamknięte "oczy"na pracę ludzi, którzy za...

czytaj dalej
Awans zawodowy

Awans zawodowy

Wpis jest mocny i powstał po dzisiejszym szkoleniu dla lekarzy m.in kardiologów. Opowiadali o rosnących statystykach wśród pacjentów, którzy trafiają do nich na oddział z przepracowania. Czasami awans zawodowy wygląda, jak kolejna wymiana fotela na...

czytaj dalej
Wspólne rozmowy

Wspólne rozmowy

Chcesz, żeby twoje dziecko jechało na wirtualny obóz?Czy taki, gdzie poczuje piasek w zębach, wysika się w lesie, wdepnie w prawdziwe gówno, pokłóci się z ,,człowiekiem,,, a nie z avatarem, poczuje na sobie pokrzywy, zmoknie, przemarznie. Chcemy...

czytaj dalej

Pin It on Pinterest